Moet een gift van een fonds op balans vereniging?
L.s.,
Wij als vereniging hebben een financiele bijdrage gevraagd bij een fonds. Van dit bedrag (20.000 euro) hebben wij iets aan kunnen schaffen. Dit wordt door meerdere verenigingen uit de omgeving gebruikt. Moeten wij dit op de balans zetten? Zo niet, hoe boeken we dit weg? Zo ja, het gevolg is dat het E.V. met 1/3 toeneemt en dit een positief saldo (winst) geeft, waardoor het recht op subsidie vervalt. Deze hebben we hard nodig voor de opleiding van de jeugd. Tevens geeft het een niet realistisch beeld van de geldstroom die er om gaat binnen de vereniging. Een alternatief kan zijn een (beheer)stichting oprichten, of wordt het dan erg ingewikkeld?
Graag zie ik uw ideeën en advies tegemoet.
1 Antwoord
Antwoord van Clarius Accountancy en Advies B.V.
Uit bovenstaande begrijp ik dat wat u heeft aangeschaft een duurzaam karakter heeft (bijv. clubhuis, tennisbaan) en meer dan 1 jaar meegaat. Dit heeft u derhalve geactiveerd op de balans onder de vaste activa. In de toekomst gaat u dit in een aantal jaren afschrijven en heeft u jaarlijks een last in de winst-en verliesrekening. Daartegenover heeft u nu bij aanvang een subsidiebaten van EUR 20.000 die u in de winst-en verliesrekening wilt verantwoorden.
Om het simpel en overzichtelijk te houden zou ik er voor kiezen om zowel de activapost als de subsidiepost onder de vaste activa te verantwoorden en in de toelichting op de post iets opnemen zoals:
Clubhuis, tennisbaan etc (betreffende activapost) EUR 20.000
minus ontvangen subsidie van ................. EUR 20.000
Totaal EUR 0.